RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 18. juni 2017

Sommerferie - En smakebit på søndag

Smakebitene tar nå sommerferie, noe hjernen min har gjort de siste søndagene alt. Jeg må bare beklage, men det skjer så mye på denne tiden av året at jeg sliter litt med motivasjonen på bloggen. Kanskje den kommer igjen når det er tid for ferie? Det satser jeg på.

Akkurat nå holder jeg fortsatt på med Hour of the Bees lydboka, i skrivende stund har jeg bare 10 minutter igjen av den. Nå forstår jeg ikke helt hvorfor jeg har brukt åtte timer på den. Den har ikke rettet opp inntrykket jeg fikk fra begynnelsen av. Jeg irriterer meg over at en tolvåring og hennes familie har lært alt om Alzheimer fra en sykehjemsbrosjyre, at de ikke har hatt kontakt med den gamle mannen siden den dagen hovedpersonen ble født, at foreldrene overlater ansvaret for en 1-åring og en gammel dement mann til ei ung jente. Altså come on?! De oppfører seg ikke bra mot den gamle mannen, spesielt med tanke på det viktigste de selv tar opp igjen og igjen fra brosjyren: Vi må aldri opprøre den demente personen. Karakteren får ikke utvikle seg, skrivingen har logiske brister også videre. Nei, denne anbefaler jeg ikke videre, det finnes bedre bøker for unge lesere hvor demens er en del av temaene som tas opp. Denne boka kan jeg heller ikke fatte at vil fenge lesere i alderen 8-12. En typisk bok som kan bli likt av en del voksne, og fordi hovedpersonen er et barn så er dette automatisk ei barnebok. Jeg er ikke enig. Kjenner jeg blir mest bare frustrert og irritert. Selve språket til forfatteren har jeg ingen problemer med, men historien kunne hun gjort så mye mer med. Det er spennende med den meksikanske arven til hovedpersonen og historiene til bestefaren, men det er ideen om dette som er spennende og ikke selve utførelsen i boka.






God sommer kjære lesende venner, ikke bruk tiden på dårlige bøker!



Om bloggeren

Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

8 kommentarer:

  1. trevlig semester - min blogg tar ingen semester :)

    SvarSlett
  2. Tack för att du håller i det här trevliga inlägget, och hoppas du får en skön semester!

    SvarSlett
  3. Trevlig semester och visst finns det annat som lockar nu. Ibland fattar jag inte varför vissa böcker får så bra kritik.

    SvarSlett
  4. Noen ganger kan det være veldig deilig å få vite at man ikke trenger å lese en bok :-) Det er så mange gode bøker at jeg virkelig ikke har lyst til å bruke tid på de dårlige. Jeg har blitt flinkere og flinkere til å legge fra meg bøker jeg ikke liker, men noen få gir jeg fremdeles en sjangse selv om jeg ikke liker begynnelsen, og noen ganger svarer det seg :-) Ha en riktig fin sommer, Mari! Vi"snakkes" til høsten!

    SvarSlett
  5. Jag är ganska bra på att lägga ner böcker men ibland gör jag det säkert för tidigt. Trevlig sommar!

    SvarSlett
  6. tack för att du håller i smakebitarna! hoppas att du får en riktigt skön och vilsam semester

    SvarSlett
  7. Önskar dig en fin sommar :) Hoppas du vilar fram blogglusten!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.